Vad är en fatbike?
En fatbike elscooter – eller fatscooter om man så vill – är en elektrisk scooter som har lånat sin design från klassiska motorcyklar. I stället för att köra på bensin använder den el som bränsle. Det finns många typer av elektriska fatbikes med olika hjulstorlekar. De flesta av dem levereras dock med extremt feta hjul.
De breda däcken gör att scootern får en stor kontaktyta med marken den åker på – det gör att den får bättre stabilitet än en scooter med normalstora däck. Dessutom blir väghållningen bättre när man kör på våta underlag.
Varför ska jag köpa en Fat scooter
Vad skiljer det här åkdonet från en vanlig scooter och varför ska du köpa en? Till att börja med så har fatbike scootern en sadel – det gör den bekvämare att köra, speciellt om du ska åka längre distanser. Den egenskapen gör den även mer lämplig för äldre personer med svaga ben.
De breda däcken minskar markant risken att råka ut för en olycka på grund av potthål och andra ojämnheter på vägarna
Fatscootern har många namn
Fatscootern är en populär produkt med ungefär lika många namn som det finns modeller. Några av dessa är Fatbike, Fatboy, Harley Scooter, Fatglider, Fat Tire Scooter och Fatscooter.
Inget dyrt bränsle
Din elektriska fatbike behöver inte något dyrt bränsle för att fungera. De drivs av kraftfulla litiumbatterier med lång hållbarhet. När du har köpt dig din fatbike tillkommer inga andra kostnader än den hushållsel som krävs för att ladda batteriet.
Lättanvänd
Elektriska scootrar är inte utrustade med massa onödiga och krångliga finesser. De funktioner som finns och behövs lär du dig oftast att hantera redan under första dagen.
Minimal miljöpåverkan
Då en fatscootern är eldriven bidrar den, liksom andra elfordon till mindre miljöutsläpp jämfört med bensin- och dieseldrivna scootrar och mopeder.
Skonsam för ryggen
Sittställningen på en fatscooter har klara ergonomiska fördelar jämfört med andra elscootrar och en hel del mopeder. Då sitthöjden är låg och styret högt förblir ryggen rak under åkturen. Det minskar slitaget på ryggen – speciellt om du använder din fatscooter ofta och länge.
Tänk på säkerheten
Om du köper dig en fatscooter som ska användas ute i trafik och på vanliga cykelvägar bör du ägna en tanke på säkerheten. Bromsar har en tydlig och avgörande roll för din och dina medtrafikanters säkerhet. Hydrauliska skivbromsar är ett måste för optimal stoppkraft. Bromsljus är inte heller så dumt för att förhindra att någon cyklist, mopedist eller annan trafikant kör in i dig bakifrån. En bra hjälm rekommenderas.
Vad säger lagen? Eldrivna enpersonsfordon - EPF - klassas idag som cykel enligt lag (2001:559) om vägdefinitioner, under förutsättning att de uppfyller följande definition:
Ett eldrivet fordon utan tramp- och vevanordning som är inrättat huvudsakligen för befordran av en person, inrättat för att föras av den åkande och konstruerat för en hastighet av högst 20 km/h och som antingen har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt eller som är självbalanserande. EPF är i huvudsak avsedda för gång- och cykelbanor. På samma sätt som cyklar ska EPF framföras på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska den också användas i normala fall. Om det är lämpligare med tanke på färdmålet får EPF framföras på körbanan, även om det finns en intilliggande cykelbana8. EPF som går snabbare än 20 km/h får inte framföras i trafiken, utan endast inom inhägnat område. Dessa klassas inte som cykel, utan som övriga fordon. De tekniska kraven för EPF är samma som för cykel enligt Transportsstyrelsens ”föreskrift om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar” (2010:144). Detta innebär bland annat att fordonet ska vara utrustat med reflexer framtill, baktill samt på sidorna och belysning fram- och baktill vid färd i mörker. Fordonet ska vidare ha ringklocka eller annan ljudsignalanordning som kan avge varningssignal. Varningssignalen behöver dock inte vara monterad på själva fordonet, utan kan exempelvis hållas i handen av föraren. Hjälmkrav gäller, liksom för cykel, för barn under 15 år. Observera att det är lagligt att sälja fordon som inte uppfyller kraven.