FatBike - En cool hoj som tar dig fram överallt

Detta kan vara en av cykelvärldens roligaste påfund. Med sina breda och mäktiga däck får du en cykel som kan ta sig fram på ställen du endast vågat drömma om tidigare.
Snö, sand, lösgrus och stigar är en enkel match för dessa häftiga cyklar. De breda däcken ger ett otroligt grepp och en grym trygghetskänsla
Den ultimata äventyrscykeln
En perfekt vintercykel
Cykla enkelt på snö och sand
Häftigt breda däck

Vad är en FatBike?

  • En fat bike är en trampcykel med extra stora däck. Den är framför allt ämnad för terrängkörning och att kunna ta sig fram på instabila ytor som snö och lera – men den kan självklart även användas på fina asfalterade gator. Förutom de extra stora däcken har den kraftigare ram och bredare mellan pedalerna än en vanlig cykel.

    För att klassas som en riktig fat bike cykel ska däcken vara minst 97 mm (3,8 tum) breda. Vanligtvis är dessa cyklar helt odämpade. Viss dämpning kan dock regleras genom att släppa ut eller fylla på luft i däcken beroende på underlaget.

  • Större är bättre – De breda däcken gör att den klarar alla typer av terräng. Som ägare av en fat bike kan du ta dig till ställen som en vanlig cykel inte klarar av. Stränder, fjäll, sanddyner, snörev och lösgrus är bara några exempel.

    Denna cykeltyp lanserades på allvar i Sverige runt 2013. Då marknadsfördes den, med all rätt, som en extremcykel för den som gillar att cykla ute i terrängen. Vid lanseringen marknadsfördes dom som bredhjulingar, fetcyklar och bredcyklar. Nu mer används i de flesta fall uttrycket fatbike.

Cyklar

Kreativa cykeltillverkare i Alaska

  • Cyklar med breda och stora ballongdäck har dykt upp till och från sedan tidigt 1900-tal. De moderna Fat bike-cyklarna med syfte att ta sig fram på snö och i eländig terräng började dock utvecklas i slutet av 1980-talet. Då var det vanligt att man satte ihop två eller flera vanliga cykelhjul för att få ett större som skulle underlätta att köra på snö och på sand.

    Ett tidigt exempel på en sådan cykel är designad av en fransk cyklist vid namn Jean Naud. Hans kreation var en lång cykel med tre feta däck i linje med varandra. Syftet var att använda den på sina ökenresor. Han använde den bland annat när han cyklade mellan Zinder i Niger till Tamanrasset i Algeriet. Några år senare använde ha en liknande cykel när han trampade sig över Sahara. Denna gång använde han prototyper av feta däck som den välkända däcktillverkaren Michelin hade skapat.

    I slutet av 80-talet började cykeltillverkare i Alaska experimentera med anpassade komponenter och konfigurationer för att uppnå en så stor kontaktyta på snö som möjlig. Steve Baker, en cykeltillverkare i Anchorage, provade att svetsa ihop både två och tre fälgar. Därefter specialbyggde han flera speciella ramar och gafflar som kunde rymma två eller tre däck tillsammans. Samtidigt i New Mexico arbetade en man vid namn Ray Molina på att anpassa cyklar som skulle vara lämpliga för hans guidade turer i den mjuka sanden i mexikanska och sydvästra strömmar och sanddyner.

  • Mark Gronewald, ägare av Wildfire Designs Bicycles i Alaska träffade Molina på en cykelmässa i Las Vegas 1999. Senare samma år började Gronewald tillsammans med en annan ramtillverkare från Alaska, John Evingson, designa och tillverka cyklar med Molinas däck och fälgar. De två cykeltillverkarna från Alaska började sedan tillverka sina egna separata kollektioner av bredhjulade cyklar. Däck och fälgar importerades till Alaska, där Wildfire och Evingson handtillverkade ramar som passade Remolinos 80 mm fälgar och 89 mm däck. Gronewald myntade begreppet Fat Bike år 2001 och använde det som modellbeteckning på de cyklar som han sålde fram till och med 2011.

    I Alaska utvecklades även andra tidiga versioner av cykeln. Det var vanliga mountainbikes som utrustats med SnowCat-fälgar utveckalde av Simon Rakower under tidigt 90-tal. Rakower handtillverkade dessa extra breda fälgar genom att svetsa ihop två normala fälgar och ta bort mittkanten. Simon Rakower tillverkade fälgarna mellan åren 1991 till 1999. Till dessa fälgar var det vanligt att använda däck från Geax. SnowCat-fälgarna revolutionerade vintercykling då dessa fälgar passade så gott som alla serietillverkade mountainbikes.

    Dagens Fatbikes är något helt annat än hemmabyggen och handtillverkade cyklar. I dag hittar du dem med specialtillverkade och välkontruerade ramar i material som exempelvis aluminium, stål och kolfiber. Nu mer finns det helt enkelt en bredhjulad cykel för alla.

Varför ska jag ha en FatBike?

  • Bara med en fatbike kan du cykla till ställen du aldrig kunnat cykla till tidigare. Du kan cykla var du vill när du vill, det spelar ingen roll vilken årstid eller terräng det är. Cykeln  ger dig stor frihet. Det är den ultimata äventyrscykeln.

    Detta är hoj som ser grymt cool ut och dessutom ger dig bra träning och kondition. Du cyklar alltid omkring med ett leende på läpparna.

  • Om du vill se varje cykeltur som ett äventyr och hellre cyklar i ett skoterspår än på en grusväg. Om du sätter större värde i att har klarat av att cykla en jobbig och besvärlig sträcka än att ta dig från punkt A till punkt B på kortast möjliga tid – då är detta en cykel för dig.

Daniel P. Burton

Den 21 januari 2014, blev Daniel P. Burton den första personen att cykla över Antarktis till sydpolen. Han början vd Hercules Inet och cyklade 1247 km till sydpolen på en Borealis Yampa fatbike av kolfiber med 12 cm breda däck.

Maria Leijerstam

En av de mest extrema prestationerna på en fatbike är i alla när Maria Leijerstam som första människa cyklade den 638 km långa sträckan från kanten av Antarktis till Sydpolen på 10 dagar. Detta är de snabbaste någon människa med bara muskelkraft nått Sydpolen och betydligt snabbare är de som åkt skidor samma sträcka.

En cykel med många namn

Kärt barn har många namn brukar man säga. Och det gäller inte minst denna variant av cykel. Det finns få cykeltyper som har fått så många namn. Några av dessa är… Fatbike, bredcykel, tjockcykel, bredhjuling, tjockhjuling, elefantcykel, ballongcykel, fetcykel och snow bike.

Den ultimata äventyrscykeln

Det är den ultimata äventyrscykeln som tar dig till platser du inte kunnat cykla till förut. Den ger en enorm frihet då du kan cykla oavsett säsong och terräng. Sedan är det självklart inte ett minus att cykeln ser cool ut.

Cykelvärldens Monstertrucks

Ja, den jämförelsen har någon gjort. Och det ligger någonting i det påståendet… En fatbike har grepp- och komfortegenskaper som gör att du bara kan cykla på i hård terräng där du i vanliga fall hade fått kliva av och skjuta på cykeln för hand.

Perfekt vintercykel

Fatbikes ger dig en unik cykelupplevelse och inte minst en förlängd cykelsäsong. De breda däcken tar dig utan problem fram över hösthala rötter och på snöiga gator. På grund av sin grovlek behöver inte däcken ett lika högt lufttryck som hos smalhjulingarna – det leder i sin tur till att du får ett bättre fäste och en bekvämare framfart. Detta är med andra ord en perfekt vintercykel.

Fatbikes vs. Mountainbikes

Med en fatbike kan du göra många saker som en vanlig mountainbike inte är så bra på. Däckens breda kontaktyta och det låga däcktrycket ger ett mycket bättre grepp i majoriteten av terrängtyper. Speciellt på lösa underlag, där du får en helt annnat cykelupplevelse. De stora däcken kan ge en känsla av att man nästan svävar ovanpå snö och sand, då de inte sjunker ner på samma sätt som ett vanligt mtb-däck gör.

Mountainbiken har å andra sidan sina fördelar. Cykelns stötdämpningen gör att du kan ta dig snabbare fram i stenig och ojämn terräng.

Om du ska tävla på tid i Cykelvasan eller likande tävlingar, så är inte en cykel med extremt feta däck det bästa alternativet. I alla fall inte om du tänkt att vinna och slå rekordtider. En bredhjuling kommer inte upp i hastigheter som en ordentlig Cross Country-cykel.

Skonsammare mot naturen

Man har upptäckt att de breda däcken är mycket skonsammare mot miljö och natur än cyklar och mountainbikes med smala och normaltjocka hjul. Det är också en av anledningarna till att de cyklarna har blivit allt mer populära hos turistanläggningar i fjällen.

Ett utmärkt motionsredskap

En fatbike är en perfekt hoj ur motionssynpunkt. De breda hjulen gör den mer okänslig för väder och vind än en vanlig tvåhjuling. Som fatbikeägare behöver du inte ställa in dina planerade träningspass bara för att det regnar eller snöar ute.

Att cykla i stan

Det går alldeles utmärkt att framföra din bredjulade cykel på gatorna i ditt bostadsområde, på cykelvägar och att använda som pendlingscykel till jobbet. Det finns andra typer av cyklar som tar dig fram snabbare – men få av dem är coolare att se på och roligare att köra.

En fatbike har i de flesta fall en helstel odämpad ram. Den stötdämpning du får kommer från ett lågt lufttryck i däcken. Det ger i sin tur en fantastisk cykelkänsla, då ramen svarar på minsta lilla rörelse.

De stora, breda däcken ger dig en enorm kontaktyta mot underlaget, ett fantastiskt grepp och en grym trygghetskänsla.

Fatbikes

En cykel som lockar fram äventyraren i dig. En fat bike är rolig att äga. Den är lättcyklad och bekväm samtidigt som den ger dig möjligheten att åka i terräng som du vanligtvis inte cyklar i.

Cykeln är mångsidig och de breda däcken gör det möjligt att åka på de flesta underlag. Många fat bike-ägare använder sin cykel året om och låter den fungera som både mountainbike och som vanlig cykel man tar till jobbet eller skolan. Den fungerar utmärkt som pendlingscykel – speciellt på vintern då många av de cyklar med smala eller normaltjocka däck har svårt att ta sig fram.

Gå till avdelningen för Fatbikes »

Fatscooters

Är du på jakt efter en elscooter som är bekväm att köra och sticker ut mängden. Då kan definitivt en fatscooter vara något för dig. Med sitt höga styre och sköna sadel glider du runt som en kung. Det är dock inte bara den retroinspirerade designen som gör fatscootern till ett bra val av fordon. De breda däcken gör det möjligt att köra i de flesta typer av terräng. De feta hjulen har en stor kontaktyta med marken, vilket gör den stabil och säker att köra.

Gå till avdelningen för Fatscooters »

FatBikes.se

FatBikes.se är en sajt helt dedikerad till tvåhjulingar med feta däck. Här hittar du information om både cyklar och elscootrar.  Även om de två olika varianterna av skiljer sig en hel från varandra, både utseendemässigt och ur användarperspektiv, så är båda riktigt coola åkdon med häftiga vägegenskaper.