Kreativa cykeltillverkare i Alaska
-
Cyklar med breda och stora ballongdäck har dykt upp till och från sedan tidigt 1900-tal. De moderna Fat bike-cyklarna med syfte att ta sig fram på snö och i eländig terräng började dock utvecklas i slutet av 1980-talet. Då var det vanligt att man satte ihop två eller flera vanliga cykelhjul för att få ett större som skulle underlätta att köra på snö och på sand.
Ett tidigt exempel på en sådan cykel är designad av en fransk cyklist vid namn Jean Naud. Hans kreation var en lång cykel med tre feta däck i linje med varandra. Syftet var att använda den på sina ökenresor. Han använde den bland annat när han cyklade mellan Zinder i Niger till Tamanrasset i Algeriet. Några år senare använde ha en liknande cykel när han trampade sig över Sahara. Denna gång använde han prototyper av feta däck som den välkända däcktillverkaren Michelin hade skapat.
I slutet av 80-talet började cykeltillverkare i Alaska experimentera med anpassade komponenter och konfigurationer för att uppnå en så stor kontaktyta på snö som möjlig. Steve Baker, en cykeltillverkare i Anchorage, provade att svetsa ihop både två och tre fälgar. Därefter specialbyggde han flera speciella ramar och gafflar som kunde rymma två eller tre däck tillsammans. Samtidigt i New Mexico arbetade en man vid namn Ray Molina på att anpassa cyklar som skulle vara lämpliga för hans guidade turer i den mjuka sanden i mexikanska och sydvästra strömmar och sanddyner.
-
Mark Gronewald, ägare av Wildfire Designs Bicycles i Alaska träffade Molina på en cykelmässa i Las Vegas 1999. Senare samma år började Gronewald tillsammans med en annan ramtillverkare från Alaska, John Evingson, designa och tillverka cyklar med Molinas däck och fälgar. De två cykeltillverkarna från Alaska började sedan tillverka sina egna separata kollektioner av bredhjulade cyklar. Däck och fälgar importerades till Alaska, där Wildfire och Evingson handtillverkade ramar som passade Remolinos 80 mm fälgar och 89 mm däck. Gronewald myntade begreppet Fat Bike år 2001 och använde det som modellbeteckning på de cyklar som han sålde fram till och med 2011.
I Alaska utvecklades även andra tidiga versioner av cykeln. Det var vanliga mountainbikes som utrustats med SnowCat-fälgar utveckalde av Simon Rakower under tidigt 90-tal. Rakower handtillverkade dessa extra breda fälgar genom att svetsa ihop två normala fälgar och ta bort mittkanten. Simon Rakower tillverkade fälgarna mellan åren 1991 till 1999. Till dessa fälgar var det vanligt att använda däck från Geax. SnowCat-fälgarna revolutionerade vintercykling då dessa fälgar passade så gott som alla serietillverkade mountainbikes.
Dagens Fatbikes är något helt annat än hemmabyggen och handtillverkade cyklar. I dag hittar du dem med specialtillverkade och välkontruerade ramar i material som exempelvis aluminium, stål och kolfiber. Nu mer finns det helt enkelt en bredhjulad cykel för alla.